Références

ACÉSI. (2012). Compétences en informatique infirmière requises par les infirmières autorisées pour accéder à la pratique. 15. Repéré à http://casn.ca/wp-content/uploads/2014/12/EntrytoPracticeNursingInformaticsCompetenciesFINALFR.pdf

American Association of School Librarians. (2007). Standards for the 21st century learner. Repéré à: http://www.bcps.org/offices/lis/ebooks/Standards%20In%20Action_9780838986424.pdf

American Library Association. (1989). Presidential Committee on Information Literacy. Final Report. Repéré le 23 septembre 2015, à http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential

American Medical Association. (1986). Council of Medical Service: Quality of care. JAMA, 256(8), 1032–1034.

Anthony, R. N. (1965). Planning and Control Systems : A framework for analysis : Harvard Business School Press.

 

April, J., & Beaudoin, M. (2006). Projet d'intégration des compétences informationnelles: mise à l'essai d'un dispositif en enseignement préscolaire et primaire. Documentation et bibliothèques, 52(3), 173-181.

 

Ariew, S., & Lener, E. (2007). Evaluating instruction: Developing a program that supports the teaching librarian. Research Strategies, 20(4), 506-515. doi: 10.1016/j.resstr.2006.12.020

 

Arnold, J. M. (1998). “I know it when i see it”: Assessing good teaching. Research Strategies, 16(1), 1-288. doi: 10.1016/S0734-3310(98)90003-9

Association des doyens des études supérieures du Québec. (2015). Les compétences visées dans les formations aux cycles supérieurs. Rapport présenté par le groupe de travail ad hoc. Repéré à http://www.adesaq.ca/Rapport_Comite_de_travail_competences%20(FINALE).pdf

Association of College and Research Librairies. (2015). Framework for Information Literacy for Higher Education. Repéré à: http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/issues/infolit/Framework_ILHE.pdf

Association of College and Research Libraries. (2011). Guidelines for Instruction Programs in Academic Libraries. Repéré le 23 septembre 2015, à http://www.ala.org/acrl/standards/guidelinesinstruction

Association of College and Research Libraries. (2010). Analyzing your Instructional Environment: A Workbook. Repéré à http://acrl.ala.org/IS/wp-content/uploads/2014/05/aie.pdf

Association of College and Research Libraries. (2008). Standards for Proficiencies for Instruction Librarians and Coordinators: A practical guide. Repéré à http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/standards/profstandards.pdf

Association of College and Research Libraries. (2003). Guidelines for Instruction Programs in Academic Libraries. Repéré le 23 septembre 2015, à http://www.ala.org/acrl/standards/guidelinesinstruction

Association of College and Research Libraries. (2000). Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Repéré à: http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/standards/standards.pdf

Atkins, P., & Frerichs, C.E. (2002). Planning and implementing a teaching workshop for librarians. College & Undergraduate Libraries, 9(2), 5-20. doi: 10.1300/J106v09n02_02

Balanskat, A., Blamire, R., & Kefala, S. (2006). The ICT impact report. Bruxelles, Belgique: Commission européenne.

Beaumont, C., Lavoie, J., & Couture, C. (2010). Les pratiques collaboratives en milieu scolaire: cadre de référence pour soutenir la formation. Centre de recherche et d’intervention sur la réussite scolaire (CRIRES). Université Laval, Québec. Repéré à http://crires.ulaval.ca/sites/crires/files/roles/membre-crires/guide_sec_nouvelle_version.pdf

Bélanger, G. (2015). Guide de rédaction de la synthèse des évaluations des résultats de qualité des pratiques de formation documentaire (Document de référence déposé à l’intention des membres des cercles de qualité de chacun des établissements du réseau de l’Université du Québec participant à l’évaluation des résultats obtenus). Disponible sur: http://rapport-qualite-pdci.uquebec.ca/Documents/Guide-de-redaction-de-la-synthese-des-evaluations.pdf

Bélanger, G. (2006). Validation nominale des critères mesurant la qualité des services de soutien à domicile selon la perspective des utilisateurs. (Thèse doctorale), Université de Montréal. Repéré à: https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/bitstream/handle/1866/17765/Belanger_Guy_2006_these.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bergeron, P. G., Lauzon, P., & Marquis, S. (2004). La gestion moderne - Une vision globale et intégrée (4e édition éd.). Montréal: Gaétan Morin Éditeurs.

Bertrand, R., Blais, J.G., & Raîche, G. (2004). Modèles de mesure: l'apport de la théorie des réponses aux items. Sainte-Foy: Presses de l'Université du Québec.

Bewick, L., & Corrall, S. (2010). Developing librarians as teachers: A study of their pedagogical knowledge. Journal of Librarianship and Information Science, 42(2), 97-110. doi: 10.1177/0961000610361419

Botts, C., & Emmons, M. (2002). Developing teachning competencies for instructors in the academic library. A case study. Public Services Quarterly, 1(3), 65-81. doi: 10.1300/J295v01n03_07

Bourgeois, S., Levasseur, V., & Ruest, M.È. (2009). Modèle d’intégration des compétences informationnelles dans les programmes de Baccalauréat. Chicoutimi, QC: Université du Québec à Chicoutimi, Bibliothèque Paul-Émile-Boulet.

Brassard, N. (2012). Profil de compétences de l'enseignant de niveau universitaire. Québec: École nationale d'administration publique.

Brault, I., Roy, D.A., & Denis, J.L. (2008). Introduction à la gouvernance clinique: historique, composantes et conceptualisation renouvelée pour l'amélioration de la qualité et de la performance des organisations de santé. Pratiques et Organisation des soins, 39(3), 167-173.

Brendle-Moczuk, D. (2006). Encouraging students' lifelong learning through graded information literacy assignments. Reference Services Review, 34(4), 498-508. doi: 10.1108/00907320610716404

Brook, R.H., McGlynn, E.A., & Cleary, P.D. (1996). Quality of health care. Part 2: measuring quality of care. N Engl J Med., 335(13), 966-970. doi: 10.1056/NEJM199609263351311

Brunelle, Y., & Saucier, A. (1999). Les indicateurs et le système de soins. Québec: Ministère de la Santé et des Services sociaux, Direction générale de la planification et de l'évaluation.

Brunelle, Y. L. (1993). La qualité des soins et des services: un cadre conceptuel. Québec: Ministère de la Santé et des Services sociaux.

Bureau de coopération interuniversitaire. (2016). Statistiques générales des bibliothèques universitaires québecoises 2014-2015. Repéré à: http://www.bci-qc.ca/wp-content/uploads/2017/03/Statistiques_generales_des_BUQ_2014-2015-publication-2016-09-19.pdf

Burkhardt, J.M. (2007). Assessing library skills: A first step to information literacy. portal: Libraries and the Academy, 7(1), 25-49.

Byerly, G., Downey, A., & Ramin, L. (2006). Footholds and foundations: Setting freshmen on the path to lifelong learning. Reference Services Review, 34(4), 589-598. doi: 10.1108/00907320610716477

Centre facilitant la recherche et l’innovation dans les organisations. (2009). Génération C: Les 12-24 ans - Moteurs de transformation des organisations. Repéré à: http://www.cefrio.qc.ca/media/uploader/rapport_synthese_generationc_final.pdf

Cerisier, J.-F. (1999). Environnements d'apprentissage collectifs en réseaux. Repéré le 24 février 2017, à http://web.crdp-poitiers.org/crdp/conference-lecole-est-elle-prete-a-accueillir-les-enfants-dinternet/

Chapman, J.M., Pettway, C., & White, M. (2001). The portfolio: an instruction program assessment tool. Reference Services Review, 29(4), 294-300. doi: 10.1108/EUM0000000006491

Charest, M.-H., & Moreau, B. (2016). Réinventer l'offre de formation documentaire au secondaire. Argus, 45(1), 23-29.

Cheney, D.L. (2004). Problem-based learning: librarians as collaborators. portal: Libraries and the Academy, 4(4), 495-508. doi: 10.1353/pla.2004.0062

Collège Jean de Brébeuf. (2008). Projet Certitude. Repéré le 24 novembre 2017, à: https://certitude.cegepadistance.ca/

Conférence des recteurs et des principaux des universités du Québec. (2008). Compétences informationnelles: niveau recommandé à l'entrée au 1er cycle universitaire. Repéré à: http://www.bci-qc.ca/wp-content/uploads/2017/04/Comp-informat-niveau-recommande-2008-07-28.pdf

Conférence des recteurs et des principaux des universités du Québec. (2005). Norme sur les compétences informationnelles dans l'enseignement supérieur de l'Association of College & Research Libraries (ACRL). Repéré à: http://www.bci-qc.ca/wp-content/uploads/2017/04/normeacrl-web-03-05-v4.pdf

Conférence des recteurs et des principaux des universités du Québec. (2004). Statistiques générales des bibliothèques universitaires québécoises 2002-2003. Repéré à: http://www.bci-qc.ca/wp-content/uploads/2016/10/Stats-generales_publication_2002-2003_mise-a-jour-20octobre2006.pdf

Cook-Sather, A. (2001). Unrolling roles in techno-pedagogy: Toward new forms of collaboration in traditional college settings. Innovative Higher Education, 26(2), 121-139.

Cook, P., & Walsh, M. (2012). Collaboration and Problem-Based Learning:Integrating Information Literacy into a Political Science Course. Communication in Information Literacy, 6(1), 59-72.

Cooney, M., & Hiris, L. (2003). Integrating information literacy and its assessment into a graduate business course: A collaborative framework. Research Strategies, 19(3–4), 213-232. doi: 10.1016/j.resstr.2004.11.002

Coulon, A. (1999). Penser, classer, catégoriser: l'efficacité de l'enseignement de la méthodologie documentaire dans les premiers cycles universitaires. Saint-Denis, France: Association internationale de recherche ethnométhodologique.

Council of Australian University Liberians. (2004). Best practices characteristics for developing information literacy in australian universities: A guideline. Repéré à http://www.caul.edu.au/content/upload/files/info-literacy/InfoLiteracyBestPractice.pdf

Daugherty, A.L., & Russo, M.F. (2011). An assessment of the lasting effects of a stand-alone information literacy course: The students' perspective. The Journal of Academic Librarianship, 37(4), 319-326.

Davis, E.L., Lundstrom, K., & Martin, P.N. (2011). Librarian perceptions and information literacy instruction models. Utah, US. Library Faculty & Staff Publications, 106, 24p.

De Lavergne, C. (2012). Structure et dynamique des organisations. Repéré à http://www.univ-montp3.fr/infocom/wp-content/REC-structure-et-dynamique-des-organisations-2012.pdf (Publication originale).

Deming, W.E. (1986). Out of the Crisis. Boston: Massachusetts Institute of Technology, Center for Advanced Engineering Study.

Detlor, B., Booker, L., Serenko, A., & Julien, H. (2012). Student perceptions of information literacy instruction: The importance of active learning. Education for Information, 29(2), 147-161.

Detlor, B., Julien, H., Willson, R., Serenko, A., & Lavallee, M. (2011). Learning outcomes of information literacy instruction at business schools. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(3), 572-585. doi: 10.1002/asi.21474

Dill, E. (2008). Do clickers improve library instruction? Lock in your answers now. The Journal of Academic Librarianship, 34(6), 527-529.

Direction des bibliothèques de l'Université de Montréal. (2006). Banque de questions: connaissances informationnelles et habitudes de recherche [Document inédit]. Montréal, QC: Université de Montréal.

Dixon-Thomas, C. (2012). Information Literacy and the 21st Century Academic Librarian: A Delphi Study. (Thèse de doctorat), Capella University, Minneapolis, MN.

Docteur, E. (2001). Measuring the Quality of Care in Different Settings. Health Care Financ Rev., 22(3), 59-70.

Donabedian, A. (1996). The quality of care: How can it be assessed? Dans J. A. Schmele (Éd.), Quality management in nursing and health care (pp. 52-65). New York: Delmar Publishers.

Donabedian, A. (1980). Vol 1. Explorations in Quality Assessment and Monitoring. Ann Arbor, MI: Health Administration Press.

Durnin, J.F., & Fortier, C. (2008). Appropriation du questionnaire d’auto-évaluation des connaissances informationnelles par les bibliothécaires: le cas des sciences de l’éducation et de l’anthropologie à l’Université de Montréal. Communication présentée à la World Library and Information Congress: 74th IFLA General Conference and Council, Québec, QC. https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/bitstream/handle/1866/2587/134-Durnin_Fortier-fr.pdf?sequence=1.

Farkas, M.G., & Hinchliffe, L.J. (2013). Library Faculty and Instructional Assessment: Creating a Culture of Assessment through the High Performance Programming Model of Organizational Transformation. Collaborative Librarianship, 5(3), 177-188.

Fenske, R., & Roselle, A. (1998). Proving the efficacy of library instruction evaluation. Research Strategies, 16(3), 175-185. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0734-3310(00)80003-8

Fielden, N., & Foster, M. (2010). Crossing the rubricon: Evaluating the information literacy instructor. Journal of Information Literacy, 4(2), 78-90.

Filippone, D. (2010). L'e-mail tient encore tête au collaboratif 2.0. Repéré le 24 novembre 2016 à: http://www.journaldunet.com/solutions/intranet-extranet/etude-collaboratif-kelton-research-avanade/

Fournier, H. (2007). Stratégies de recherche et de traitement de l'information dans des environnements informatiques et sentiment d'efficacité personnelle des futurs enseignants à l'égard de ces stratégies. (Thèse de doctorat), Université du Québec à Montréal, Montréal, QC. Repéré le 27 mars 2017 à: http://www.archipel.uqam.ca/807/1/D1587.pdf

Gagnon-Mountzouris, V. (2011a). Bilan: Journée d’étude sur la pédagogie universitaire et la documentation. Tribune CI. Repéré le 27 septembre 2011, à: https://tribuneci.wordpress.com/2013/10/21/luniversite-du-quebec-et-le-libre-acces/

Gagnon-Mountzouris, V. (2011b). Un test d’évaluation des compétences informationnelles à l’ÉTS. Communication présentée à la Forum CI / IL, Montreal, QC.

Gervais, S. (2004). Les habiletés en recherche d'information des étudiant(e)s universitaires: une observation. (Mémoire de maîtrise), Université de Montréal, Montréal, QC.

Gervais, S., & Arsenault, C. (2005). Habiletés en recherche d'information des étudiants de première année universitaire en sciences de l'éducation. Documentation et bibliothèques, 51(4), 241-260. doi: 10.7202/1029437ar

Grafstein, A. (2002). A discipline-based approach to information literacy. The Journal of Academic Librarianship, 28(4), 197-204.

Gratch Lindauer, B. (2004). The three arenas of information literacy assessment. Reference & User Services Quarterly, 44(2), 122-129.

Grenier, R. (2002). Le processus de gestion de la qualité des soins-services. Soins Cadres(43), 29-34.

Griffith, J.R., Knutzen, S.R., & Alexander, J.A. (2002). Structural versus outcomes measures in hospitals: a comparison of Joint Commission and Medicare outcomes scores in hospitals. Qual Manag Health Care., 10(2), 29-38.

Groupe de travail de la promotion du développement des compétences informationnelles. (2016a). À propos de la PDCI Repéré le 24 novembre 2016, à: http://ptc.uquebec.ca/pdci/a-propos-de-la-pdci

Groupe de travail de la Promotion du développement des compétences informationnelles. (2016b). Groupe de travail de la Promotion du développement des compétences informationnelles. (2016b). Portrait du réseau UQ [Document inédit]. Québec, QC: Université du Québec.

Groupe de travail de la Promotion du développement des compétences informationnelles. (2016c). Référentiel de compétences informationelles en enseignement supérieur. Repéré le 24 novembre 2016, à http://ptc.uquebec.ca/pdci/referentiel-de-competences-informationelles-en-enseignement-superieur

Groupe de travail pour le développement des compétences informationnelles. (2013). Rôle du bibliothécaire-formateur. Repéré le 23 septembre 2015, à http://ptc.uquebec.ca/pdci/system/files/documents/administration/role_du_bibliothecaire-formateur-version2.pdf

Haddad, S., Roberge, D., & Pineault, R. (1997). Comprendre la qualité: en reconnaître la complexité. Ruptures, revue transdisciplinaire en santé, 4(1), 59-78.

Haute autorité de santé. (2000). Méthodes et outils des démarches qualité pour les établissements de santé. Repéré le 24 férier 2017, à http://www.has-sante.fr/portail/jcms/c_865828/fr/methodes-et-outils-des-demarches-qualite-2000]

Henry, J., & Cormier, J. (2006). La compétence de l'enseignant. Repéré le 23 septembre 2015, à: http://www.csrdn.qc.ca/discas/profilsCompetence/enseignant/gdcDoc.html

Hill, J.R. (1999). A conceptual framework for understanding information seeking in open-ended information systems. Educational Technology Research and Development, 47(1), 5-27. doi: 10.1007/BF02299474

Hoffman, C., & Goodwin, S. (2006). A clicker for your thoughts: technology for active learning. New Library World, 107(9-10), 422-433.

Hsieh, M.L., McManimon, S., & Yang, S. (2013). Faculty‐librarian collaboration in improving information literacy of educational opportunity program students. Reference Services Review, 41(2), 313-335. doi: 10.1108/00907321311326246

Hufford, J.R. (2013). A review of the literature on assessment in academic and research libraries, 2005 to August 2011. portal: Libraries and the Academy, 13(1), 3-35.

Hunt, F., & Birks, J. (2004). Best practices in information literacy. portal: Libraries and the Academy, 4(1), 27-39. doi: 10.1353/pla.2004.0010

International Federation of Library Associations and Institutions. (2005). IFLA - The World Report 2005. Oslo, Norway: IFLA.

Ivey, R. (2003). Information Literacy: How Do Librarians and Academics Work in Partnership to Deliver Effective Learning Programs? Australian Academic & Research Libraries, 34(2), 100-113.

Jacobs, H.L., & Jacobs, D. (2009). Transforming the one-shot library session into pedagogical collaboration information literacy and the English composition class. Reference & User Services Quarterly, 49(1), 72-82.

Julien, H., & Boon, S. (2004). Assessing instructional outcomes in Canadian academic libraries. Library & Information Science Research, 26(2), 121–139.

Julien, H., Detlor, B., Serenko, A., Willson, R., & Lavallee, M. (2009). Outcomes of information literacy instruction for undergraduate business students. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, 46(1), 1-18.

Julien, H., Tan, M., & Merillat, S. (2013). Instruction for information literacy in Canadian academic libraries: A longitudinal analysis of aims, methods, and success. Canadian Journal of Information and Library Science, 37(2), 81-102.

Juran, J.M., & Godfrey, A.B. (1999). Juran’s Quality Handbook (Fifth Edition éd.). New York: McGraw-Hill.

Karsenti, T., & Dumouchel, G. (2011). Former aux compétences informationnelles au Québec: une mission partagée. Dans I. Fabre (Éd.), Professeur-documentaliste: un tiers-métier (pp. 87-109). Dijon, France: Educagri Éditions.

Karsenti, T. et Dumouchel, G. (2010). Former à la compétence informationnelle: une nécessité pour les enseignants actuels et futurs. Dans D. Boisvert (Éd.), Le développement de l’intelligence informationnelle: les acteurs, les défis et la quête de sens (p. 189-213). Montréal: Les Éditions Asted.

Karsenti, T., Villeneuve, S., Raby, C., Weiss Lambrou, R., & Meunier, H. (2007). Conditions d’efficacité de l’intégration des TIC en pédagogie universitaire pour favoriser la persévérance et la réussite aux études. Repéré à: https://depot.erudit.org/id/001134dd

Kennel, S. (2016). Le rôle des équipes pédagogiques dans l'acquisition des compétences transversales des étudiants: le cas de littératie informationnelle. Communication présentée au 29ème Congrès de l'Association Internationale de Pédagogie Universitaire (AIPU), Lausanne, Suisse, du 6 au 9 juin 2016.

Keyser, M. W. (2000). Active learning and cooperative learning: understanding the difference and using both styles effectively. Research Strategies, 17(1), 35-44. doi: 10.1016/S0734-3310(00)00022-7

King, R. (2011). Metacognition: Information literacy and web 2.0 as an instructional tool. Currents in Teaching and Learning, 3(2), 22-32.

Knight, L.A. (2002). The role of assessment in library user education. Reference Services Review, 30(1), 15-24.

Koufogiannakis, D., & Wiebe, N. (2006). Effective methods for teaching information literacy skills to undergraduate students: A systematic review and meta-analysis. Evidence Based Library and Information Practice, 1(3), 3-43.

Lamontagne, K. (2010). La formation sur inscription individuelle: un succès? Tribune CI. Repéré le 12 novembre 2010 à: https://tribuneci.wordpress.com/2010/11/12/la-formation-sur-inscription-individuelle-un-succes/

Lebrun, N., Perreault, D., Verreault, L., Morin, J., Raby, C., & Viola, S. (2007). Le développement des compétences informationnelles et son intégration disciplinaire dans un programme EPEP à l’heure des TIC. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 4(1), 47-55. doi: https://doi.org/10.18162/ritpu.2007.130

Levan, S.K. (2009). Ce que travail collaboratif veut dire... Repéré le 9 janvier 2017, à: http://travailcollaboratif.typepad.com/methode_main/2009/03/ce-que-travail-collaboratif-veut-dire.html

Levasseur, V. (2012). Questionnaire Compétences informationnelles aux cycles supérieurs (CiCS) [Document inédit]. Chicoutimi, QC: Université du Québec à Chicoutimi.

Lindstrom, J., & Shonrock, D.D. (2006). Faculty-librarian collaboration to achieve integration of information literacy. Reference & User Services Quarterly, 46(1), 18-23.

Lisée, C. (2013). Connais-toi toi-même… pour mieux former: le rôle du bibliothécaire-formateur. Tribune CI. Repéré le 28 novembre 2013, à: https://tribuneci.wordpress.com/2013/11/28/connais-toi-toi-meme-pour-mieux-former-le-role-du-bibliothecaire-formateur/

Little, J.W. (1990). The persistence of privacy: autonomy and initiative in teacher’s professional relations. Teachers college record, 91(4), 509-536.

Lupton, M. (2004). Curriculum alignment and assessment of information literacy learning. Dans A. Bundy (Éd.), Australian and New Zealand Information Literacy Framework. Principles, Standards and Practice (2e éd., pp. 25-27). Adélaide, Australia: Australian and New Zealand Institute fot Information Literacy (ANZIIL)/Council of Australian University Librarians (CAUL).

Lynn, M. R. (1986). Determination and quantification of content validity. Nursing Research, 35(6), 382-385.

Magnuson, M.L. (2013). Web 2.0 and Information Literacy Instruction: Aligning Technology with ACRL Standards. The Journal of Academic Librarianship, 39(3), 244-251.

Martin, J. (2008). The information seeking behavior of undergraduate education majors: Does library instruction play a role? Evidence Based Library and Information Practice, 3(4), 4-17.

Maslow, A.H. (1966). The Psychology of Science: A reconnaissance. Harper & Row, New York.

Micheal, H. (2007). The 7 deadly sins of performance measurement and how to avoid them. MIT Sloan Management Review 48(3), Été 2007, 19-28.

Middleton, C. (2002). Evolution of peer evaluation of library instruction at Oregon State University libraries. portal: Libraries and the Academy, 2(1), 69-78.

Miller, A. (2015). Le CEFRIO examine comment le numérique peut améliorer l’apprentissage. École branchée – Le magazine de l’enseignement à l’ère du numérique. Repéré le 26 janvier 2016 à http://ecolebranchee.com/2015/05/29/le-cefrio-examine-comment-le-numerique-peut-ameliorer-lapprentissage/

Millet, M.S., Donald, J., & Wilson, D.W. (2009). Information literacy across the curriculum: expanding horizons. College & Undergraduate Libraries, 16(2-3), 180-193.

Ministère de l’Éducation du Québec. (2006). Programme de formation de l’école québécoise: les compétences transversales. Québec, QC: Gouvernement du Québec. Repéré le 28 février 2017 à: http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/dpse/formation_jeunes/3-pfeq_chap3.pdf

Mintzberg, H. (1995). Structure et dynamique des organisations. Paris Montréal: Éditions d'organisation; Éditions Agence d'Arc - Deuxième tirage.

Mittermeyer, D., & Quirion, D. (2003). Étude sur les connaissances en recherche documentaire des étudiants entrant au 1er cycle dans les universités québécoises: le rapport. Repéré à: http://www.bci-qc.ca/wp-content/uploads/2017/04/etude-connaissances-recherche-documentaire-1er-cycle_2003-07.pdf

Moyo, L., & Robinson, A. (2001). Beyond research guidance: The Gateway Library Research Mentoring Program. Library Management, 22(8-9), 343-350.

Oakleaf, M. (2013). Building the assessment librarian guildhall: Criteria and skills for quality assessment. The Journal of Academic Librarianship, 39(2), 126-128. doi: 10.1016/j.acalib.2013.02.004

Oakleaf, M. (2012). Academic Library Value: The Impact Starter Kit. Syracuse, NY: Della Graphics.

Oakleaf, M. (2009). Writing information literacy assessment plans. A guide to best practice. Communications in Information Literacy, 3(2), 80-89.

Oakleaf, M. (2008). Dangers and opportunities: A conceptual map of information literacy assessment approaches. portal: Libraries and the Academy, 8(3), 233-253. doi: 10.1353/pla.0.0011

Ouellet, N., Sylvain, H., & Bélanger, G. (2012a). L'intégration des compétences informationnelles chez les étudiantes en sciences infirmières de l'UQAR: constats et recommandations pour une intégration réussie. Communication présentée à la Congrès de l'Association internationale de pédagogie universitaire (AIPU), Trois-Rivières, QC.

Ouellet, N., Sylvain, H., & Bélanger, G. (2012b). Le développement des compétences informationnelles, un incontournable pour le maintien des compétences professionnelles de l'infirmière. Communication présentée à la 5e congrès mondial des infirmières et infirmiers francophones: Des pratiques cliniques novatrices: optimiser les compétences professionnelles, Genève, Suisse.

Pan, D., Valliant, M., & Reed, B. (2009). Creative collaboration: Developing a partnership with an academic advisor to promote information literacy and student success. College & Undergraduate Libraries, 16(2-3), 138-152.

Paolillo, J., Pimienta, D., & Prado, D. (2005). Mesurer la diversité linguistique sur Internet, révisé et accompagné d’une introduction de l’Institut de statistique de l’Unesco. Paris, France: Publications de l’Unesco pour le Sommet mondial sur la société de l’information.

Papin, D. (2010). Favoriser la construction des connaissances dans les formations documentaires. Tribune CI. Repéré le 20 septembre 2010, à https://tribuneci.wordpress.com/2010/09/20/favoriser-la-construction-des-connaissances-dans-les-formations-documentaires/

Parsons, T. (1968). The structure of social action (1st Free Press paperback éd.). New York: Free Press.

Peacock, J. (2004). Standards, curriculum and learning: Implications for Professional Development. Dans A. Bundy (Éd.), Australian and New Zealand Information Literacy Framework. Principles, Standards and Practice (2e éd., pp. 29-32). Adélaide, Australia: Australian and New Zealand Institute fot Information Literacy (ANZIIL)/Council of Australian University Librarians (CAUL).

Pelikan, M. (2004). Problem-based learning in the library: Evolving a realistic approach. portal: Libraries and the Academy, 4(4), 509-520. doi: 10.1353/pla.2004.0070

Perret, V., & Séville, M. (2007). Fondements épistémologiques de la recherche. Dans Thiétart (Éd.), Méthodes de recherche en management (3e éd., pp. 13-33). Paris: Dunod.

Piquet, A. (2009). Guide pratique du travail collaboratif: Théories, méthodes, et outils au service de la collaboration. Brest, France: Telecom Bretagne.

Polit, D. F., & Beck, C. T. (2006). The content validity index: are you sure you know what's being reported? Critique and recommendations. Research in Nursing & Health, 29(5), 489-497.

Polit, D. F., Beck, C. T., & Owen, S. V. (2007). Is the CVI an acceptable indicator of content validity? Appraisal and recommendations. Research in Nursing and Health, 30(4), 459–467.

Pomey, M.P., Denis, J.L., & Contandriopoulos, A.P. (2008). Un cadre d'analyse de la gouvernance clinique dans les établissements de santé. Pratiques et Organisation des soins, 39(3), 183-194.

Proulx, S., Oustinoff, M., & Nowicki, J. (2008). L’épreuve de la diversité: introduction (pp. 9-14). Paris, France: Hermès.

Ragains, P. (1997). Evaluation of academic librarians' instructional performance: Report of a national survey. Research Strategies, 15(3), 159-175. doi: 10.1016/S0734-3310(97)90036-7

Ren, W.H. (2000). Library instruction and college student self-efficacy in electronic information searching. The Journal of Academic Librarianship, 26(5), 323-328.

Réseau des répondantes et répondants TIC. (2011). Profil TIC au collégial. Repéré le 6 mai 2013, à http://reptic.qc.ca/voute/2011-10-profil-tic-grille-des-contenus/download.html

Roy, N., & Sauvé, D. (2007). Habitudes de recherche et compétence informationnelle chez les étudiants entrant en sciences de l’éducation. Actes du 24e Congrès de l’Association internationale de pédagogie universitaire (pp. 990-992). Montréal, QC: Association internationale de pédagogie universitaire.

Sanderson, H. (2011). Using learning styles in information literacy: Critical considerations for librarians. The Journal of Academic Librarianship, 37(5), 376-385. doi: 10.1016/j.acalib.2011.06.002

Saucier, A., & Brunelle, Y. (1995). Les indicateurs et la gestion par résultats. Québec: Gouvernement du Québec. Ministère de la Santé et des Services Sociaux. Direction générale de la planification et de l'évaluation.

Scharf, D., Elliot, N., Huey, H. A., Briller, V., & Joshi, K. (2007). Direct assessment of information literacy using writing portfolios. The Journal of Academic Librarianship, 33(4), 462-477.

Selematsela, D.N.S., & Du Toit, A.S.A. (2007). Competency profile for librarians teaching information literacy. South African Journal of Library and Information Science, 73(2), 119-129.

Shank, J. (2004). The blended librarian: A Job Announcement Analysis of the Newly Emerging Position of Instructional Design Librarian. College & Research Libraries, 65(5), 515-523.

Sharma, S. (2007). From chaos to clarity: Using the research portfolio to teach and assess information literacy skills. The Journal of Academic Librarianship, 33(1), 127-135.

Snavely, L. (2004). Making problem-based learning work: Institutional changes. portal: Libraries and the Academy, 4(4), 521-531.

Snavely, L., & Dewald, N. (2011). Developing and implementing peer review of academic librarians' teaching: An overview and case report. The Journal of Academic Librarianship, 37(4), 343-351. doi: 10.1016/j.acalib.2011.04.009

Snavely, L., & Wright, C.A. (2003). Research portfolio use in undergraduate honors education: assessment tool and model for future work. The Journal of Academic Librarianship, 29(5), 298-303.

Sobel, K., & Sugimoto, C.R. (2012). Assessment of learning during library instruction: Practices, prevalence, and preparation. The Journal of Academic Librarianship, 38(4), 191-204.

Spence, L. (2004). The usual doesn't work: Why we need problem-based learning. portal: Libraries and the Academy, 4(4), 485-493. doi: 10.1353/pla.2004.0072

Sproles, C., Detmering, R., & Johnson, A.M. (2013). Trends in the literature on library instruction and information literacy, 2001‐2010. Reference Services Review, 41(3), 395-412. doi: 10.1108/RSR-03-2013-0014

Stec, E.M. (2006). Using best practices: Librarians, graduate students and instruction. Reference Services Review, 34(1), 97-116. doi: 10.1108/00907320610648798

Sterling Brasley, S. (2008). Effective librarian and discipline faculty collaboration models for integrating information literacy into the fabric of an academic institution. New Directions for Teaching and Learning, (114), 71-88.

Tardif, J., Fortier, G., & Préfontaine, C. (2006). L'évaluation des compétences: documenter le parcours de développement. Montréal, QC: Chenelière-éducation.

Télé-université, & Université du Québec. (2006). InfoCompétences+. Un outil informatisé d'autodiagnostic des compétences informationnelles destiné aux étudiants universitaires (version intégrale). Repéré le 24 septembre 2013, à http://pdci.uquebec.ca/infocompetences-integrale-teluq/

Université du Québec (2016). Pour le Québec d’abord. Rapport annuel de l’Université du Québec et des établissements du réseau. 2014-2015. Repéré à: http://www.uquebec.ca/reseau/fr/system/files/documents/rapports_annuels/rapport-annuel-uq-14-15.pdf

Université du Québec. (2015a). Fondements de la mission. Repéré le 24 novembre 2016, à http://www.uquebec.ca/reseau/fr/reseau-de-luq/presentation-generale/fondements-de-la-mission

Université du Québec. (2015b). L’Université du Québec en quelques chiffres. Repéré à https://uquebec.ca/reseau/fr/system/files/documents/brochures/uqqc/uqqc_2013-2014.pdf

Université du Québec. (2015c). Le modèle unique de l'UQ. Repéré le24 novembre 2016 à http://www.uquebec.ca/reseau/fr/reseau-de-luq/presentation-generale

Université du Québec. (2015d). Réseau de l'UQ: Les établissements. Repéré le 24 novembre 2016 à http://www.uquebec.ca/reseau/fr/reseau-de-luq/les-etablissements

Université du Québec. (2015e). Rôle de l'équipe réseau (siège social). Repéré le 24 novembre 2016 à http://www.uquebec.ca/reseau/fr/reseau-de-luq/direction-et-gouvernance-du-reseau/role-de-lequipe-reseau-siege-social

Université du Québec. (2004). La formation aux compétences informationnelles: une action fondamentale essentielle à la réussite de l’étudiant. Document d’orientation adopté par le Comité de pilotage le 14 mai 2004. [Document de travail]. Québec, QC: Université du Québec.

Vanson Bourne. (2013). Global Survey: Is enterprise social collaboration living up to its promise? Repéré à: https://www.avanade.com/~/media/asset/point-of-view/social-collaboration-global-study.pdf

Walter, S. (2005). The Librarian in the Academy: Exploring the Instructional Role of Librarians in Higher Education. (Thèse de doctorat), Washington State University, Pullman, WA. Repéré à http://www.dissertations.wsu.edu/dissertations/summer2005/s_walter_072105.pdf

Walter, S. (2008). Librarians as teachers: A qualitative inquiry into professional identity. College & Research Libraries, 69(1), 51-71.

Willimans, L.M., Cody, S.A., & Parnell, J. (2004). Prospecting for new collaborations: mining syllabi for library service opportunities. The Journal of Academic Librarianship, 30(4), 270-275.

Wootton Colborn, N., & Cordell, R.M. (1998). Moving from subjective to objective assessments of your instruction program. Reference Services Review, 26(3-4), 125-137.